Impuls of advies: u kiest

Wilma van de Bildt: Zondagmiddag, tablet op schoot. Even lekker winkelen, digitaal en 24/7. Naar mijzelf kijkend is het toch altijd spannend of het gekochte ook overeenkomt met het geschetste plaatje. Een miskoop is zo gedaan. En een mooie website is geen garantie voor succes.

Alles (bijna alles) is inmiddels wel te koop online. Van eierdopjes tot vakanties, van software tot diners. Het risico bij een eierdopje is aanzienlijk kleiner dan bijvoorbeeld bij het boeken van je droomvakantie. In het laatste geval zult u zich graag willen laten informeren en adviseren.

Hoewel u het misschien niet altijd direct doorheeft, koopt u op gevoel, ook al zult u misschien denken van niet. Van miskoop tot groot succes; op het moment dat u “ja” heeft gezegd was daar altijd uw gevoel. Dat verklaart ook uw impuls aankopen. U voelde zich fantastisch of juist helemaal niet. Kortom, uw emotie speelt een belangrijke -zoniet overheersende- rol bij uw beslissing. Na de beslissing volgt pas de ratio. 

De plaatjes op een website roepen zeker gevoel bij u op, kortstondig. Is dat de basis waarop u uw aankopen wilt doen of niet? Voor het eierdopje ruim voldoende, maar voor bijvoorbeeld een zakelijke aankoop die uw bedrijfsproces raakt, niet erg voor de hand liggend.

Bij gesprekken met klanten en prospects krijg ik regelmatig het verzoek om te laten zien wat wij kunnen. Met de uitnodiging om te vertellen waarom voor onze oplossing gekozen moet gaan worden. En een verbaasde blik als er in plaats van een pasklaar antwoord een aantal kritische vragen volgen.

Een vergelijking trekkend naar bijvoorbeeld het boeken van uw vakantie. Komt u binnen met de vraag: “doet u mij maar een vakantie en vertelt u eens hoe ik die ga vinden”. Op het reisbureau zullen ze u vol verbazing aankijken en u vragen eerst te vertellen wat u wilt, hoeveel u wilt uitgeven, wanneer u op vakantie wilt gaan en met hoeveel personen. Heel logische en legitieme vragen om tot een goed advies te komen. Na een voorselectie zullen uw wensen verder besproken worden. Daarbij is wat u absoluut niet wilt wellicht nog wel belangrijker dan wat u wel wilt. Dit alles om u voor een mogelijke miskoop te behoeden en goed van dienst te zijn. Of, indien nodig, u te verwijzen naar een gespecialiseerd reisbureau.

Naar de vakantie kijkt u uit, naar de vervanging van uw praktijk ondersteunende software waarschijnlijk niet. Toch is het minstens zo belangrijk ook hierbij de tijd te nemen om te kijken naar wat u nu echt wilt, nodig heeft en wilt investeren. En u hierbij niet te laten beïnvloeden door mooie plaatjes en aantrekkelijke aanbiedingen. Wat voor uw collega werkt past binnen uw praktijk wellicht helemaal niet. Graag nodig ik u uit een open gesprek, persoonlijk, niet online. Waarbij onze persoonlijke betrokkenheid en service de basis voor uw succes vormen.